هنجارگریزی در مجموعة شعر از این اوستا
نویسندگان
چکیده
یکی از نقشهای زبان، نقش ادبی آن است که نقطۀ پیوند زبانشناسی و ادبیات به شمار میرود. در نقش ادبی، تأکید بر پیام است و از اینجا است که زبان پیام بر زبان معیار برجسته می شود. زبانشناسان این برجستهسازی را به دو طریق انجام می دهند: انحراف از زبان معیار با عنوان هنجارگریزی، و افزودن قواعدی به زبان معیار با نام قاعدهافزایی در سه سطح معنا، صورت و تحقق صوری زبان. هنجارگریزی سخن را به شعر نزدیک میسازد و قاعدهافزایی لباس نظم بر آن میپوشاند. از آنجا که مجموعۀ شعر از این اوستا نمایندۀ اوج هنری اخوان ثالث است، در این مختصر، بارزترین گونۀ برجستهسازی در آن یعنی هنجارگریزی معرفی میشود. علاوه بر بسامد بالای هنجارگریزی در مقایسه با قاعدهافزایی در سخن اخوان، هنجارگریزی در سطح معنا بیش از انواع دیگر آن دیده میشود. این گونه شامل مباحث بیان و بدیع معنوی است که جنبۀ تخیل را در شعر به اوج میرساند؛ به ویژه اینکه تشبیه و استعاره ـ دو شکل بارز صور خیال ـ به میزان بالایی در آن به کار رفتهاست. پس از آن، هنجارگریزی زمانی، یعنی کاربرد کلمات کهن، فراوان به چشم میخورد و بنابراین مشاهده میشود که انواع دیگر هنجارگریزی که از فخامت سخن میکاهد، در شعر اخوان کمتر یافت میشود.
منابع مشابه
هنجارگریزی در مجموعه شعر از این اوستا
یکی از نقشهای زبان، نقش ادبی آن است که نقطۀ پیوند زبانشناسی و ادبیات به شمار میرود. در نقش ادبی، تأکید بر پیام است و از اینجا است که زبان پیام بر زبان معیار برجسته می شود. زبانشناسان این برجستهسازی را به دو طریق انجام می دهند: انحراف از زبان معیار با عنوان هنجارگریزی، و افزودن قواعدی به زبان معیار با نام قاعدهافزایی در سه سطح معنا، صورت و تحقق صوری زبان. هنجارگریزی سخن را به شعر نزدیک می...
متن کاملهنجارگریزی در شعر شاملو
هر زبانی به اقتضای شرایط از هنجارهای متغیّری پیروی میکند. هنجار، قانون و روشی است که از سوی اکثریت افراد جامعه پذیرفته میشود و هنجارگریزی اِعراض و عدول از روش و ایین معمول است. هنجارگریزی در زبان، انحراف از قوانین حاکم بر زبان معیار است و شعر یکی از مهمترین میدانهای انحراف از قواعد و معیار زبان به شمار میرود. شعر شاملو در امتداد تاریخ شعر فارسی، ادامۀ جریان پیوستۀ شعر با رویکردِ موسوم به شعر ...
متن کاملهنجارگریزی در شعر صلاح عبدالصبور
هنجارگریزی یکی از شگردهای مطرح در نظریههای نقد فرمالیستهای روس است که در تعریفی ساده میتوان آن را خروج از زبان معمول و معیار دانست. بهرهگیری از این ترفند بیانی به آفرینش زیبایی و پویایی سخن میانجامد و در نهایت سبب توجه دوچندان مخاطب به متن میگردد. شاعرانی که چیره دستترند افزون بر اینکه میکوشند به مفاهیم و معانی تازه روی آورند، توجهی ویژه نیز به ساختار و زبان شعری خود دارند تا بتوانن...
متن کاملبررسی نمودهای هنجارگریزی در «خوان هشتم» و راز ماندگاری این شعر
هنجارگریزی یکی از روشهای برجستهسازی و آشنایی زدایی است که ابتدا مورد توجه فرمالیستهای روسی واقع شد. نخستین بار این لفظ توسط شکلوفسکی مورد توجه قرار گرفت. فرمالیستها زبان شعر را با زبان نثر متفاوت دانسته و معتقد بودند، شاعر برای جلب توجه مخاطب باید به گونهای از زبان استفاده کند که تازگی داشته باشد. این تازگی از طریق هنجارگریزی میتواند خود را نشان دهد و در مفهوم عدول از قوانین و مقررات زب...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
ادبیات پارسی معاصرناشر: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
ISSN 2383-0549
دوره 1
شماره 1 2011
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023